Jumaat, 25 Mac 2016

Fenomena Alam El Nino

Teks : Zaharatul Laili Bt Mat Sanat
Tarikh : 25 Mac 2016

Alhamdulillah anak-anak di beri kesihatan yang baik setelah demam berpanjangan selama seminggu.
Saya serta suami bergilir-gilir tidur menjaga si kecil Aqilah.  Demam silih berganti bermula dari ayahnya.  Selepas ayah sudah sembuh anak yang kecil pula demam, batuk dan selesema.  Maka saya pula yang berjangkit selesema dan batuk dari anak.  hihi
Musim El Nino ini akan berpanjangan sehingga June 2016. Maka elakkan aktiviti di luar dan perbanyakkan minum air masak ye.  Saya semasa rasa sahaja gatal tekak terus dapatkan airkrim vanila dan banyakkan air masak secukupnya.  Insha Allah cepat sembuh.
Khabarnya pada tahun ini banyak fenomena alam yang akan terjadi selepas gerhana matahari yang berlaku baru-baru ini.  Kalau hendak tahu lebih lanjut boleh google ye.  Saya kurang mahir tentang fenomena alam ini.  hihi.  Kita tanya kepada yang pakar.
Ada di sesetengah negeri terpaksa melaksanakan catuan air kerana kekurangan  air di kawasan mereka antaranya Perlis.  Di kawasan saya juga pernah di laksanakan catuan air iaitu pada tahun lepas selama sebulan.  Kami telah di beri jadual tarikh-tarikh yang di kenakan catuan.  Maka pada masa itu sediakan baldi sebelum hujan.  hihi
Senua harga baldi-baldi serta besen simpanan air melambung tinggi di kedai-kedai plastik pada ketika itu.

Sekian

Tiada ulasan:

Catat Ulasan