Jumaat, 22 Julai 2016

Jamuan Raya Tadika Firdaus

15 Julai 2016

Tiap-tiap tahun sekolah Firdaus akan adakan jamuan raya. Mana-mana sekolah pon samakan setiap tahun akan menyambut hari raya. Meraikan selama sebulan sudah berpuasa. Kanak-kanak yang amat gembira meraikan Syawal.
Pada jamuan tersebut murid-murid akan memakai pakaian raya yang berwarna-warni dan akan membawa sedikit makanan untuk di makan bersama.
Tradisi menyambut raya di sekolah sudah lama telah diadakan dari zaman saya sekolah lagi sekitar tahun 90 an. Mungkin tradisi ini telah lama diadakn dari zaman emak-emak kita kan.
Tahun ini Firdaus bawa Ketupat Palas dan Rendang Ayam. Ketupat Palas saya hanya menempah pada seorang pennduduk yang tinggal di kawasan saya. Harga Rm 0.60 untuk sebiji. Rendang ayam sahaja saya buat ye.  hihi. Kalau dahulu saya ke sekolah apabila jamuan raya mak akan bekalkan biskut raya. Sekarang lebih meriah kadang-kadang ada ibubapa yang menyediakan spageti goreng, mee rebus dan macam-macam lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan