Selasa, 20 Oktober 2015

Tips Mengemas Rumah Wanita Berkerjaya

Teks : Zaharatul Laili Mat Sanat.

Assalamualaikum,

Pada hujung minggu biasanya para ibu pasti akan mengemas rumah kan.  Maklumlah hari-hari biasa masa sangat singkat.  Apabila pulang kerja tiba di rumah sudah jam 6.00 petang.  Alhamdulillah hari ini hendak kongsi sedikit cara mengemas rumah bagi wanita berkerjaya.
Sebenarnya menangguh kerja adalah tabiat yang tidak baik.  Tidak sesuai kalau hendak kemas rumah sebulan sekali kan.  Hendak menerima tetamu bertandang pon malu-malu.  Sekarang sudah ada beberapa tips mengemas rumah, hendak terima tetamu bertandang tidak perlu malu-malu lagi.

*********************************************************************************

1) Mengemas ketika anak-anak tidur atau tiada
Yang ini memang saya suka kalau anak-anak di bawa keluar oleh si ayah atau anak sudah tidur.  Saya akan menyambil peluang ini dengan sebaik mungkin.  Waktu mengemas tiada sesiapa yang kacau dan akan dilakukan dengan cepat sekali.  Boleh menyapu sampah, membuang habuk, memasak dan sebagainya

2) Basuh pakaian sekurang-kurangnya 2 atau 3 kali seminggu.
Elakkan membasuh pakaian pada hujung minggu sahaja.  Pastikan pakaian di basuh apabila mesin basuh sudah muat muatannya.  Seperti saya pakaian di basuh sebanyak 3 kali seminggu.  Pastikan jadual membasuh adalah sama.  Contoh Isnin, Rabu, Jumaat.  Jadi hujung minggu boleh berjalan bersama anak-anak.hihi

3) Buat kerja dua dalam satu.
Yang ini sambil basuh baju boleh memasak atau menyapu sampah di luar rumah.  Jadi apabila baju sudah siap di basuh boleh terus sahaja sidai kan.  Masa pon dapat dikurangkan.

4) Cara urus kain baju
Pastikan baju yang perlu di seterika di sangkut contoh seperti baju kurung dan kemeja.  Jadi apabila baju sudah kering terus masuk ke dalam almari.
Saya selalu lipat baju ketika menonton rancangan kegemaran.  Sedar-sedar baju sudah siap di lipat dan rancangan televisyen sudah tamat.hihi

5) Kemas dari atas ke bawah.
Pastikan mengemas dari atas ke bawah.  Contoh rumah dua tingkat mulakan di bahagian atas dahulu.
Buang habuk-habuk yang berada di atas siling dan kipas.  Kemudian baru sapu habuk di bawah.

6) Mengemop lantai.
Mengemop tidak perlu dilakukan setiap hari cukup seminggu hanya sekali atau tunggu 2 minggu sekali.hihi.  Anggap sahaja mop sambil bersenam dapat buang lemak di badan. hihi
Saya gunakan Basic H dari Shaklee sangat jimat hanya gunakan beberapa titik dan lantai kelihatan berkilat.  Selain itu ia tiada bahan kimia sesuai untuk bayi yang merangkak.  Hendak dapatkan produk ini boleh google ye kerana saya bukan ahli.  Saya mendapatkannya melalui rakan sekerja dahulu.

7) Gunakan mesin bantuan.
Di zaman maju sekarang bermacam produk di sediakan.  Guna sahaja robot-robot seperti mesin basuh, vacum dan seumpamanya.  Kerja kita akan jadi lebih mudah kan.
Sekarang mesin cuci pinggan pon sudah ada.

Jangan jadikan alasan untuk mengemas rumah.  Pada saya kita memerlukan disiplin yang tinggi untuk melakukannya.






Tiada ulasan:

Catat Ulasan