Ahad, 25 Oktober 2015

Berdikari

Teks : Zaharatul Laili Mat Sanat

Assalamualaikum,

Hari ini hendak kongsi sedikit perihal diri saya.  Saya adalah seorang yang sangat pendiam malah keluarga pon maklum tentang hal itu.  Saya jarang kongsi masalah saya bersama keluarga atau rakan. Selalunya akan saya pendam sahaja.  Di sekolah juga begitu kecuali dengan mereka yang betul-betul rapat sahaja.  Selalunya perbualan pasti orang lain yang akan mulakan dahulu.
Alhamdulillah rezeki saya dapat melanjutkan pelajaran di Institut Latihan Perindustrian Selandar., Melaka.  Semasa mendapat tawaran wang tidak mencukupi.  Memang semasa itu rasa terlalu sedih.  Wang simpanan saya ada sekitar RM1000.  Yuran pendaftaran RM800 ++.  Ini bermakna keluarga tidak dapat menghantar ke Melaka.  Perjalanan menyambil masa lebih kurang 3 jam.  Kami pula tiada kenderaan.  Hendak sewa kereta sudah berapa RM agaknya.
Kebetulan kakak berada di kampung ketika itu.  Jadi beliau merancang saya mengikutinya tetapi selepas itu saya perlu di tinggalkan di rumah ibu mertuanya di Melaka.  Ini kerana kakak ada hal ketika itu tidak dapat menghantar saya.  Jadi saya hanya perlu menaiki teksi dari Durian Tunggal ke Selandar.  Perasan sedih, takut, gementar semua ada kerana perlu berdikari ketika itu.  Saya perlu melalui sesi pendaftaran seorang diri.
Alhamdulillah keesokannya semasa hari pendaftaran saya di hantar oleh sebuah teksi betul-betul di hadapan bangunan pendaftaran.  Mata banyak tertumpu kepada saya kerana rata-rata pelajar pada hari itu di hantar oleh keluarga.  Ketika itu perasaan malu harus dikeluarkan.  Saya meminta  tolong pelajar senior yang bertugas pada waktu itu untuk menjaga beg-beg pakaian saya.  Sementara saya ke tempat pendaftaran.  Selepas selesai pendaftaran pelajar senior menunjukkan arah bangunan asrama yang agak jauh.  Saya perlu menaiki kenderaan untuk ke sana dengan keadaan beg yang besar.  Subahanallah semasa itu rasa hendak menangis mengenangkan nasib saya.  Alhamdulillah pelajar senior ketika itu mencadangkan saya bertanyakan sesiapa yang sudi untuk menumpangkan saya ke bangunan asrama yang jauhnya lebih 1 kilometer.
Ketika itu saya terpandangkan seorang rakan yang saya fikirkan boleh menumpangkan saya.  Alhamdulillah setelah berbincang dengan keluarganya kami ke bangunan tersebut.  Walaupon keretanya sudah penuh dengan ahli keluarga yang lain.  Kami berasak sedikit di dalam kereta.  Dan rakan saya itu juga menjadi rakan sebilik saya sepanjang pembelajaran kami di sana.  Alhamdulillah kami masih berhubung hingga sekarang.  Mana mungkin saya melupakan jasa baik mereka sekeluarga.
Manakala semasa minggu orientasi selama seminggu kami benar-benar di rangging oleh tenaga pengajar dan pelajar senior.  Ketika itu rasa hendak lari dari situ.  Bangun seawal jam 5 pagi dan tidur jam 1 pagi.  Sesiapa yang pernah belajar di institusi latihan pasti tahu bagaimana proses orientasinya. Kami di paksa jalan itik, pumping,  berlari tidak usah cakap tidak cukup tanah rasanya.hihi
Banyak benar pengalaman sepanjang di sana sememamgnya tidak dapat saya lupakan hingga kini.  Benar-benar mengajar saya erti kehidupan.
Yang paling saya suka apabila saya sudah mendapat pekerjaan perkara yang di ajar di sana banyak membantu saya untuk lebih berjaya.  Perasaan malu saya sudah di buang jauh-jauh.  Maklumlah hidup jauh dari keluarga.  Semua bermula dengan diri kita sendiri.  Doa, usaha dan tawakal
In sha Allah Dia ada bersama kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan